adobestock_122960620

Proč jet na loď s kapitánem 

Poslední roky se stává dovolená na lodi čím dál oblíbenější. Je to hlavně z určitého pocitu dobrodružství, objevování a volnosti. Jsou pryč časy, kdy nám k dovolené stačilo být v hotelu nebo penzionu na pevnině a za celou dovolenou absolvovali jeden, dva výlety po okolí. Klienti jsou stále náročnější a hledají čím dál větší flexibilitu v oblasti dovolených.

Dovolená na lodi je jiná a je jedno, jestli se rozhodnete pro trávení na palubě na řekách nebo mořích a oceánech. 

Někteří dobrodruzi si objednávají lodě sami, mají kapitánské zkoušky a chtějí si také lodě sami kormidlovat. Je to pro ně styl života, láká je dobrodružství a volnost moře. Na řekách je dovolená za kormidlem o něco jednodušší i díky tomu, že například v Holandsku, Francii, části Německa není potřeba žádných kapitánských zkoušek. I přesto nedoporučujeme půjčovat lodě a trávit čas na řekách bez jakékoliv přípravy už tu v Čechách. Některé agentury vám samozřejmě budou tvrdit, že žádná příprava není potřeba a stačí vyrazit. Krátkou instruktáž dostanete prý přímo v loděnici. Ale do auta byste si asi taky s rodinou nesedli bez jakékoliv průpravy, bez absolvování autoškoly, cvičných jízd a podobně. Loď se navíc chová přeci jen trochu jinak a i na řece může dojít ke kolizi. Vzhledem k tomu, že v loděnicích skládáte vratnou kauci, můžete být na konci dovolené o pár tisíc korun chudčí (u říční plavby se pohybuje výše kaucí od 500 do 2 500 EUR dle velikosti lodě a loděnice). Pokud se stane nehoda nebo poškození na lodi, loděnice vám kauci nevrátí nebo strhne alikvotní část (kterou můžete požadovat po pojišťovně, pokud máte kauci pojištěnou). Samozřejmě, ani praktická výuka nebo kapitánský průkaz vás nepojistí před jakýmkoliv incidentem.

Pokud plánujete dovolenou na plachetnici nebo motorovém člunu, počítá se tak trochu s tím, že již máte za sebou některý z kurzů (ať již VMP nebo MDČR, chorvatské průkazy moc nedoporučujeme vzhledem k tomu, že je neuznávají v jiných státech Evropy a světa a můžete tak mít, jakmile přijedete převzít loď, velký problém).  

Pokud tedy vyrážíte na loď sami, raději počítejte ještě s uzavřením pojištění vratné kauce (krom standardního cestovního pojištění).

Dovolená s kapitánem je pro vás jistě pohodlnější a navíc si můžete procvičit své dovednosti za kormidlem a příště třeba už vyrazit sami. Zjistíte také, zda vás tento typ dovolené tzv. „chytl“ a časem si třeba uděláte i kapitánské zkoušky :). Pokud budete chtít absolvovat dovolenou i kapitánem, máte o starost méně. Na dovolené veškerou starost o loď a plavbu přenecháte na kapitánovi a vy si můžete užívat klidu, dálek a poznávání nových míst, kam byste se bez lodi dostávali jen těžko.

Po dohodě s vámi předvybereme loď, dle vašich kritérií (velikost, termín, oblast, stáří lodě), následně loď za vás objednáme a zajistíme veškerý support s charterovou společností, která loď pronajímá. Zároveň vám budeme rádi nápomocní i se zajištěním letenek, jízdenek, trajektů, ubytování. Pokud budete chtít do oblasti jet dříve, doporučíme která místa navštívit. 

Doprava kapitána na plavbu může být zajištěna společně s posádkou (v tomto případě má kapitán i funkci delegáta a bude nápomocný třeba na letišti při odbavení, při přestupech apod.) nebo samostatně (letecky, autem…). Počítejte však s tím, že pokud pojede kapitán společně s vámi dříve, musíte mu zajistit ubytování. Nehradí si ho on, protože je to vlastně další ze služeb a čas, který s vámi stráví.

Loď v maríně přebírá kapitán a dohaduje s charterovou společností veškeré náležitosti. Cena za službu kapitána na týdenní plavbu se pohybuje v rozmezí 700 EUR- 1000 EUR. A proč tato cena? Kapitán má, jakmile vkročíte na palubu, za vás veškerou zodpovědnost. Tedy on určuje kdy je možné vyplout a kam, a pokud uzná za vhodné, dle povětrnostních podmínek, že bude lepší nevyplout nebo změní trasu, raději ho poslechněte :). Pamatujte, že myslí na vaši bezpečnost a i moře v Chorvatsku může být zrádné. Kapitán má vždy poslední slovo! Mějte k němu respekt. 

Součástí ceny není strava kapitána a je pravidlem, že posádka se o kapitána v průběhu plavby stará. Přeci jen je většinu času za kormidlem a není v jeho silách ještě připravovat pro posádku nebo pro sebe jídlo. Je to jakési poděkování za jeho zodpovědnost a čas. Stejně tak platí posádka dopravu kapitána k místu nalodění (pokud již není v zahrnuta v ceně dovolené). 

Pracovní doba kapitána není od 9:00 do 17:00, ale nonstop, co je s vámi na palubě. Máte tedy zajištěn servis 24/7. U nás se vždy s posádkami před plavbou potkáváme osobně a probíráme vaše preference, požadavky. Nikdy vám nebude přidělen kapitán, kterého poznáte až před naloděním na loď a můžete tak poznat, jestli vám “sedne”. Přeci jen budete trávit minimálně týden na palubě společně. 

Co se týká vratné kauce, ta je na domluvě posádky. Většina kapitánů má ještě speciální pojištění. 

Při ukončení plavby pak kapitán loď vrací zpět charterové společnosti a vyřídí výstupní formality. Je pak na vás, zda ukončíte cestu společně nebo nikoliv. A také, zda i příští rok využijete komfortu a pohodlí a zajistíte si službu kapitána či si troufnete vyrazit na plavbu sami 🙂 

Druhou specifickou variantou jsou cvičné plavby, kde je kapitán (instruktor) vždy přítomen. Tyto plavby jsou zaměřené hlavně na praktickou stránku výuky za kormidlem, ať už na plachetnici nebo říční lodi. Myšlenkou cvičných plaveb je dokonalá praktická příprava pro vaše samostatné  plavby na charterových lodích. 

© Lodnik.cz 2024