Happy young people on luxury vacation. Travel shopping fun summer friends concept

Dovolená na plachetnici. Kolik mě to bude stát?

Rozhodli jste se, že byste rádi zažili tak trochu jinou dovolenou na lodi? A teď přijde ta důležitá otázka „kolik mě to bude stát“? V tomto článku se vám budeme snažit, velmi zhruba, odpovědět i když odpověď není úplně snadná a záleží na spoustě faktorů. 

Velmi zjednodušeně: dovolená na lodi není low cost. Stejně jako se moc často nesetkáte s nabídkou „last minute“. Spíše naopak, dovolené se plánují třeba i s ročním, předstihem tak, aby klienti měli co nejširší výběr lodí a termín plavby. Před sezonou jsou pak k dispozici lodě nevalné kvality a stáří. Také musíte počítat s tím, že v termínu vaší dovolené už lodě dostupné nebudou vůbec. Týká se to třeba u Čechů tolik oblíbeného Chorvatska. 

Covid samozřejmě zamíchal kartami ve všem a lidé se báli cestovat, ale ti co vyrazili si dovolenou nemohli vynachválit. Všude minimum turistů a na lodi žádná omezení, jako třeba v resortech, nejsou.

Teď již tedy ke konkrétním číslům.  

 

Termín:

V první řadě je potřeba se zamyslet nad termínem plavby. Termín určuje cenu lodi a tím pádem i celkovou konečnou cenu. Pokud budeme brát v úvahu například dvě destinace, které jsme pro ilustraci vybrali, tedy Řecko a Sicílii, tak v obou se dá plout ještě před nebo po sezoně (konkrétně: květen, červen, září, říjen), kdy je krásné počasí a turistů minimum. Ceny lodí mimo sezonu jsou zhruba o 30% nižší než v hlavní sezoně červenec- srpen, která je nejvíc vytížená. 

 

Velikost lodi:

Dále je zapotřebí rozmyslet velikost lodi. U nás je zvykem, že pokud kapitán pluje s posádkou, má svou vlastní kajutu. V případě. že by se jednalo o rodinnou dovolenou pro 4 osoby, přicházela by v úvahu tříkajutová plachetnice, cca 38- 40 stop dlouhá. Kajuty jsou po dvou lůžkách a bývají zde 2  nebo i tři WC a sprchy. 

 

Jídlo:  

Při plavbách většinou posádka vydatně snídá, oběd je velmi lehký a večeře je zajištěná buďto na pevnině nebo si klienti sami uvaří. Každou noc většinou trávíme v přístavu, pokud tedy posádka, po domluvě s kapitánem, nechce kotvit  „na divoko“ v některé zátoce. Vzhledem k vybraným destinacím, kam byste zamířili s největší pravděpodobností, letecky, byste asi moc zásob z ČR nebrali. A také pro to ani není důvod. Potraviny jsou většinou podobně drahé jako v Česku a určitě lepší kvality. Už proto, že v přímořských městečkách fungují  místní trhy s ovocem, zeleninou, rybami, kořením… Záleží tedy na apetitu celé posádky a zda bude vařit nebo navštěvovat místní restaurace.  Naši klienti většinou volí kombinaci obojího, jelikož dát si místní gurmánskou specialitu vylovenou přímo z moře, určitě stojí za to. Na jedné z našich plaveb dokonce klienti navštěvovali samé vybrané a michelinské restaurace a zážitek byl opravdu famózní (nutno podotknout, že se jednalo o Chorvatsko. I zde tedy nemusí být dovolená jen Makarská a v apartmánu s vlastní stravou).

 

Destinace:

Jak už bylo zmíněno v předchozím odstavci, výběr destinace je určujícím faktorem ceny celé dovolené. Je to dáno také nabídkou lodí a jejich výběrem. Jiná bude cena lodí v Řecku, kde máte na výběr několik oblastí, kde můžete plout (i díky konkurenci) a jiná bude cena lodi například v exotičtějších destinacích, kde výběr lodí není tak bohatý. 

 

Plachetnice nebo katamarán: 

Dalším faktorem, který vstupuje do konečné ceny je rozhodnutí, zda plout na plachetnici nebo na katamaránu. Katamarán bývá obecně draží (klidně i o 50% oproti plachetnici stejného stáří, destinaci a velikosti), ale pro rodinu s dětmi třeba příjemnější při plutí. Jsou také destinace, kde se z větší části pluje na katamaránech (například Karibik nebo Asie a Polynésie).

 

Poplatky: 

Na lodi budete platit poplatky za kotvení případně za tankování a doplnění vody. Výhodou například Řecka je to, že zde nejsou  poplatky za kotvení vysoké (oproti třeba Chorvatsku nebo i Itálii). V případě 38 stop dlouhé plachetnice je kotvení v Řecku do 20 EUR a v Itálii může být i 150 EUR/loď a noc. Výhodou kotvení v přístavištích je načerpání vody, napojení na elektřinu a samozřejmě také objevování nových míst na pevnině. Jak už bylo zmíněno, kotvit můžete také „nadivoko“ v některých zátokách, kde se poplatky neplatí. Nicméně počítejte s tím, že nejméně jednou zakotvit v přístavišti budete muset. 

 

Stáří lodi:

Další okolností, která určuje výslednou cenu je stáří lodi. Nejdražší bývají lodě nové. Cena klesá úměrně tím, čím je loď starší. Můžete tak třeba sehnat tříkajutovou loď na týdenní pronájem za 1500 EUR, ale počítejte s určitou opotřebeností a také s tím, že na lodi nemusí vše fungovat nebo vypoví službu v průběhu plavby. 

 

Kapitán (a další personál):

Pokud už máte něco napluto a troufáte se plavit na lodi samostatně, pak tato položka pro vás odpadá. Ale pokud chcete mít dovolenou se vším komfortem, bez starostí  a zároveň se něčemu přiučit, rozhodně si kapitána na loď vezměte. Charterové společnosti nabízejí i kapitány jejich (chorvatské, řecké, italské…), ale zde může být pro někoho nepříjemná jazyková bariéra a také to, že kapitána vidíte až když přijedete na místo. Nemusíte si s kapitánem padnout do noty a z celé plavby pak bude nepříjemný zážitek. Pokud vyrazíte například s námi, vždy se s posádkou před plavbou sejdeme, abychom se vzájemně poznali a také abychom probrali případné vaše dotazy a připomínky. Více o službách kapitána zde.

Ke kapitánovi si můžete také objednat služby hostesky (nebo kuchaře). Pokud si objednáte i jejich služby, pomůžou kapitánovi při plavbě, při přípravě jídla apod. Pro pomocný personál počítejte s odměnou cca 100 EUR/den + strava.

Výše jsme tedy popsali jednotlivé okolnosti, které určují konečnou cenu dovolené na lodi. 

Samostatnou kapitolou jsou pak plavby, které jsou vypsané v přesně stanovém termínu a posádka je složená. U těchto plaveb pak už jen připočtěte cestu, stravu, kapesné a cestovní pojištění. 

 

Cena:

Ale zpět k individuálně trávené dovolené na plachetnici.

Pokud tedy budeme brát v úvahu cenu pronájmu plachetnice dlouhou 38- 40 stop, mimo hlavní sezonu a se stářím cca 5 let, pak se cena pronájmu celé lodi pohybuje cca kolem 2 tis EUR. 

K tomu je nutné přičíst plat kapitána, který při týdenní plavbě činí 1 400 EUR. V této ceně jsou započítány: služby kapitána, pojištění kapitána a odpovědnosti posádky. U nás kapitán funguje zároveň i jako delegát, tzn. že vám bude průvodcem i na pevnině. 

Dále je potřeba zmínit, že v charterové agentuře, na místě, je nutné zaplatit závěrečný úklid (transit log) na lodi. Při délce lodi 38 stop do 200 EUR.  

Velmi hrubý rozpočet na týdenní plavbu pro čtyři osoby tak může být cca kolem 3 600 EUR (pronájem lodi, služby kapitána, závěrečný úklid na lodi). K tomu je zapotřebí připočítat stravu a náklady na kotvení (od 120 až do cca 600 EUR). 

Tato částka je ale opravdu jen hrubý odhad. Cena může být nižší, ale i vyšší.  Horní hranice prostě neexistuje 🙂 

Další službou, která vám usnadní cestování, může být zajištění letenek. Letenky za vás koupíme, provedeme rezervaci, odbavení. Všechny služby máte tedy all in. Za tuto službu si účtujeme poplatek 600,- Kč/letenka.

Individuální plavby mohou být jak rodinné, tak třeba i parta přátel či firemní plavba (do 12 osob). U těchto plaveb vždy plánujeme dopodrobna destinaci, výběr lodi, termín a trasu plavby. 

Chcete i vy strávit dovolenou na plachetnici?

© Lodnik.cz 2024