Azory

Střípky z plavby po Azorech očima kapitána

Dva roky, díky nucené pauze Covidu, jsme museli čekat na expedici Azory. Azory sail se nám splnil až letos, v červnu. Poznatky z plavby napsal sám kapitán 🙂

Odlet:

Odlétáme ve čtyřech z pražského letiště Václava Havla a každý tak trochu svou cestou. Já odlétám přes portugalský Lisabon na ostrov São Miguel- východní ostrov Azor. Posádka si dopravu zpestřila letem přes Anglii a dále na azorský Faial o pár dní dříve, aby si to pevninské poznávání více užili.

Nešťastná zavazadla

Odlétám v době, kdy se letecká společnost potýká s nedostatkem zaměstnanců a tak došlo ke ztrátě mých zavazadel, neměl je kdo do letadla naložit. Stojím na Azorském letišti na São Miguel v Ponda Delgada, je pozdní večer a já mám jen příruční zavazadlo a špinavé misky od jídla, které jsem měl na cestu. Na  ostrově mám ubytování na jednu noc.  Hlavu plnou starostí, co bude, se přesouvám pěšky do malého městečka přímo u letiště. Vyspím se a brzy ráno odcházím v deštivém počasí zpět na letiště, řešit ztrátu zavazadel. Téměř jsem nespal, proto si dávám po ránu studenou sprchu a vyrážím bez snídaně zpět, řešit své zavazadlo. Klima je tu příjemné, tedy ranní procházka po ostrově bodla.

Přijdu na letiště a letiště prázdné, nedochází mi časový posun, jsem tu příliš brzy. Sednu si a dám si kávu a koláč hned naproti “office lost and found” (ztráty a nálezy). Přichází paní a odemyká kancelář. Přiběhnu k ni a žádám info o mé tašce. Paní mne pouští mezi hromadu tašek, ha, vidím tu svou a jsem šťastný jak blecha. Cesta pokračuje dále k odbavení a přeletem na ostrov Faial i s mými věcmi na moře.

Setkání s posádkou:

Na ostrově Faial mělo proběhnout naše společné setkání a hlavně, místo zahájení expedice Azory 2022 vyplutím jižně a jihovýchodně na Azorské ostrovy, perly Atlantiku. Posádka si to chce pořadně užít, tak si na místní poměry zajistili solidní stylové ostrovní ubytování v příjemné hotelu s wellness. Samozřejmě vyráží na tůru po ostrově za poznáním a dobrou kuchyní, která je důležitou položkou naší cesty.

Po mém příletu ze São Miguel místním leteckým spojem, sedám do taxi, abych zašel za posádkou na hotel a hned rovnou k hotelovému bazénu.

Informace o Azorských ostrovech

Azory leží v Atlantickém oceánu mezi Amerikou a Evropou. Rozkládají se v délce 600 km na obou stranách středo-oceánského hřbetu. Díky tomu se devět ostrovů nachází celkem na třech litosférických deskách – Severoamerické, Euroasijské a Africké. Jejich odlišnost je patrná. Plavba na Atlantiku je náročná a je třeba ji vnímat s velkým respektem a pokorou.

Pohádkové souostroví tvoří devět ostrovů. São Miguel, Pico, Terceira, São Jorge, Faial, Flores, Santa María, Graciosa, Corvo. S výjimkou ostrova Santa Maria jsou Azory sopečného původu, což je při návštěvě ostrovů na první pohled také poznat.

Před vyplutím

Před převzetím lodi se stavíme na kávu jedné z místních kaváren. Mé srdce námořníka hoří štěstím pohledem, co zde všude kolem vidím. Hospody jsou plný mořeplavců a námořníků, přístav je rozlohou na místní poměry velký a plný zajímavých majitelských lodí, na každém kousku betonové či asfaltové ploše jsou zvěčněny barevné malby posádek, kteří zde pluli po ostrovech, nebo pluli přes Atlantik z Ameriky, nebo připluli z Evropy, aby se na velkou plavbu připravili. Je to přesně ten svět, který se mi líbí, je to můj životní styl, je to sen každého námořníka a lidí, pro které je ten svět lodí zajímavý. Procházím si volným krokem chodníky a uličky a hltám detail každého domu.

Přístav Horta

Tvrdí se o přístavu, že jde o čtvrtou nejfrekventovanější jachtařskou marínu na světě, která je doslova poseta zajímavou řadou barevných originálních maleb, které tu zanechávají posádky lodí na chodníky a zdi a ulice. Podle pověry by jim jinak hrozilo, že se při plavbě ztratí nebo je čekají na moři potíže.

Konečně vyplouváme na moře

Ještě než vyplujeme, čekají nás přípravy. Před pobytem na moři je potřeba převzít a důkladně projít plachetnici. Je to důležitá stránka celé plavby před vyplutím. Je potřeba zjistit v jaké kondici se nachází plachty, motor, kladky, záchranné prostředky, záchranný ostrůvek, EPIRB bóje, lanoví, kotva, těsnost oken, funkční toaleta, sprcha, vybavenost kuchyně, zda je suchý nádní prostor, navigační přístroje, světla, vysílačka VHF a mnoho dalších věcí, které jsou pro plavbu nezbytné.

Důležitou součástí je proviant. Nákup probíhá po převzetí lodi, aby se uložil do lednic a volných prostor. Mou zásadou je: nákup minimálně na celé dva dny vč. balení vod.

Naše posádka není úplně nezkušená, již máme za sebou plavbu na Kanárských ostrovech a v Chorvatsku. Vysvětlovat MOB (muž přes palubu) nebo jak se po palubě pohybovat, jaká je funkce kapitána a člena posádky, není tedy takovým problémem, jako u posádek, které na moři ještě nepluli.

Máme převzato, uloženo, proškoleno a vyplouváme vstříc atlantickému dobrodružství a poznání. Azory jsou úchvatné. První cesta nás čeká ostrv São Jorge, neboli svatý Jiří :). Dělám si vždy plán trasy, plán který se může změnit vlivem nepřízně počasí.

DEN 1:

dolet/ dojezd a setkání posádky na Azorských ostrovech. Nákup, ubytování a uložení proviantu v lodi, MOB, tradiční námořnická hospoda Peter’s bar, večeře a dobrý spánek.

DEN 2:

4-5 hodin plavby, plavba do Velas (ostrov SAO JORGE), 22 NM

Příjezd do jedinečného přírodního prostředí Velas Marina, chráněného obrovskými útesy vysokými 200 m, okouzlující města Velas a Calhale

8 km strmý ostrov (300 m) a návštěva fajas (nízké jazyky lávy na dně strmých sopečných útesů), Cubres, Ouvidor a,  zejména Santo Cristo, unikátní přírodní laguna ve tvaru prstence, která se nyní stává útočištěm surfařů.

další zajímavá místa: Velas, Fajã dos Cubres, Fajã do Ouvidor a Fajã de Santo Cristo.

DEN 3:

cca 10 hodin plavby, ostrov TERCEIRA, 49 NM

Celý den jsme si užili plachtění na moři s delfíny, želvami a velrybami

DEN 4:

návštěva ostrov TERCEIRA

Je to jedno z dobře zachovalých historických měst Portugalska a je zapsáno na seznamu světového dědictví UNESCO.  Jsou zde nádherné jeskyně a také je, mimochodem, místem radosti a vzrušení zde na Azorech. V některých vesnicích se konají tradiční býčí zápasy. Je to místní společenská událost plná regionálních chutí tradičního jídla.

DEN 5:

10-11 hodin plavby. Plavba do LAJES DO PICO (OSTROV PICO), 54 NM

Další celý den plavby, přírodní krásy, drsné jižního pobřeží Pico, návštěva legendárního velrybářského průmyslu na Azorských ostrovech, Lajes do Pico.

DEN 6:

Ostrov Pico

Na jeden den navštívíme ostrov Pico. Začneme v srdci starověké velrybářské kultury návštěvou Muzea velryb v Lajes do Pico, dále pokračujeme výletem podél pobřeží směrem k jedinečné krajině vinic na ostrově Pico, která je na seznamu světového dědictví UNESCO.  V São Roque do Pico je muzeum velrybářského průmyslu.

DEN 7:

4-5 hodin plavby, plavba zpět do Horty (OSTROV FAIAL), 21 NM

Horta Marina a zasloužený pohodový večer na palubě s místním tradičním ginem v Peter’s Café Sport. Rekapitulovali jsme  celý týden plavby a s tím související objevování nádherných Azorských ostrovů.

Při zpáteční cestě se mi opět stala noční můra všech cestujících, kteří cestují letadlem, a to ztracená zavazadla. Tentokrát bohužel vrácení trvalo celé tři měsíce. Kufr cestoval zpět do Lisabonu a zde se povaloval v úschovně. Až po nekonečném volání a dopisování na Tap Portugal a přes známé se nám povedlo dostat kufr zpět do Prahy. Nedokážete si představit tu radost, kdy jsem měl zavazadlo se všemi mými drahocennými jachtařskými poklady zpět.

Azorské ostrovy jsou neprávem opomíjenou, nejen, jachtařskou destinací. Výhodou je jejich relativně blízká vzdálenost od pevniny a množství letů ze Španělska a Portugalska. Na ostrovech naleznete výborná vinařství, nedotčené kouty přírody a milé obyvatelstvo. Na plavbě se setkáte s delfíny, velrybami a želvami. Jediné, co bychom doporučili pro návštěvu, je vybírat letní měsíce červenec a srpen. Červen byl přeci jen studenější a pro počasí nestálejší.

Pokud máte objevovatelského ducha a netoužíte po plážích a horkém počasí, jsou Azory určitě výbornou volbou. My se na Azory určitě příští léto opět vrátíme. Termín plavby a další informace naleznete zde.