photo-1555499586-364f4e4affc2

14- denní plavba na Mallorce očima klienta

Marina a charterovka 

Marina byla snadno a pohodlně dostupná prostřednictvím taxi. 

Charterovka Arboran má své molo hned u vstupu do maríny, takže přesun zavazadel od taxi k lodi představoval cca 40 m. To bylo skvělé.

Charterovka má svoji kancelář přímo na molu, což je také praktické.

A skvělé bylo i to, že na tomtéž molu ( tedy pár desítek metrů od každé lodi ) bylo klimatizované a čisté soc.zázemí – sprchy a wc.

Personál charterovky vstřícný, vládla pohoda.

I ten nákup základních potravin do lodi se mi nakonec podařilo bez problémů domluvit s charterovkou ještě v pátek, asi 3 hodiny před odletem z Prahy. Zařídili to a potraviny nám byly doneseny až na loď v  sobotu odpoledne (pozn. online nákup potravin ještě před naloděním)

Loď- Oceanis 43- 2008

Viditelně “ jetá „, některé agregáty vyměněny,  ( např nový kotevní řetěz ), ukazatel hloubky pod lodí fungoval jen u levého kormidla. Napravo, kde je  ovládání motoru lodi, však nefungoval. To bylo trochu nepraktický hlavně všude tam, kde jsem potřeboval znát malou hloubku – kotvení, přístavy.

Loď byla vybavena tím příčným propelerem k ovládání přídě, ale paradoxně jsem ho nevyužil tentokrát ani jednou. Buďto to nebylo potřeba nebo boční vítr byl tak silný, že by to stejně nepomohlo. A navíc jsem si občas vzpomněl na Jirku jak říká, že by si měl kapitán poradit bez toho propeleru. 

Loď měla elektrické ovládání obou hlavních vinšen, ale nefugovalo to. Takže spolehlivá byla klasická klika, důmysl a svaly…:-)

Asi třetí den přestalo fungovat ruční elektrické ovládání vrátku kotvy. Co jsem mohl, to jsem zkontroloval. Nebyl jsem však  ochoten střihnout viditelně poškozené přívodní kabely ( na což jsem upozornil při přebírání lodě ) a elektrikářsky je opravit. Zavolal jsem na technickou podporu, druhý den ráno přijel elektrikář s pomocníkem ( pro ně výlet cca 50 km za námi a pak 50 km zpět ), kabely opravil a omluvil se za komplikace. Pak už to fungovalo dobře. Ale stálo nás to 80,-EUR za noc v  přístavu místo 25,-EUR za mooring.bójku.

Záchody v lodi tentokrát bez problémů a čisté.

Loď fungovala dobře.

Plavba

Pro naši posádku bylo asi největší komplikací poznání hned první den po vyplutí, že chceme-li noc strávit v přístavu nebo na mooring bojce, tak je nezbytné mít předem zarezervované místo. Platí to především pro toto období hlavní sezóny, kdy je v pohybu velké množství lodí. Navíc každý přístav, či marína má trochu jiný systém. Někde se lze domluvit telefonicky, jinde je třeba poslat email s požadavkem a oni mají třeba 48 h na odpověď, která může být i záporná…

Jinde je třeba vyplnit on line formulář a ten je někdy pouze ve španělštině…

Tyto informace jsem se sice dočetl v Pilotovi baleárských ostrovů, ale nechtěl jsem věřit, že to bude až tak pravdivý.

Bohužel bylo.

Takže první odpoledne po vyplutí jsem strávil u telefonu a PC a řešil naše rezervace alespoň na 4-5 dní dopředu. Později jsem se dozvěděl, že se tyto rezervace řeší i s předstihem několika měsíců. Jenomže v několika přístavech zase nebyli ochotni udělat rezervaci dřív jak 24 h předem…. 

Pro nás to bylo důležité, neb více jak 70-ti letý tchán a tchyně jednak vyžadovali alespoň každý 2.-3. den možnost sprchy v přístavu a jednak se necítili dostatečně bezpečně na kotvě přes noc.

Z těchto důvodů a také proto, abychom nebyli pod časovým tlakem, jsme obeplouvali pouze Malorku a upustil jsem od plánů navštívit např. Menorku. 

K úplnému obeplutí ostrova však nedošlo, neb jsme neměli právě tu rezervaci místa v jediném přístavu na S-Z straně ostrova ( tzv. Soler a  jiný tam není a není kde se ukrýt v případně zhoršeného počasí cca 20 nm ani na jih, ani na sever ). 

( S jinou posádkou bych si to možná risknul na kotvu před přístavem Soler .)

Takže jsme obepluli cca 2/3 ostrova za týden a druhý týden jsme pluli totéž v  opačném směru a využívali již zkušeností z předchozího týdne a už věděli kde se nám bude líbit. 

Většinu času plavby na plachty jsem měl pouze genu. A v těch momentech jsem si často vzpomněl na radu Jirky : “ Dej si genu, tu zvládneš v pohodě, můžeš ji i refovat a stabilizuje to loď… “ A přesně tak to bylo. Bylo to pro mě řešení pohodlné a snadno ovladatelné, zejména při změnách síly větru, či ve vlnách. 

S hlavní plachtou bych uvítal pomoc ještě někoho, ale nechtěl jsem, aby při kasání plachty na neklidném moři a na kymácející se palubě tchán třeba uklouzl nebo si nějak ublížil. 

Takže to byla plavba na jistotu.

Myslím, že to takto bylo vůči posádce a zachování pohody na lodi optimální, neboť se nám i přesto párkrát během dne změnil vítr a zvedly vlny tak, že zejména oba starší členové posádky byli očividně neklidní, ba až  „u vytržení „…

Přístavy, maríny, hospůdky

Některá místa jsou krásná. Všude je však zařízení a vybavení ve výborném stavu, čistá wc a sprchy. Strava báječná. Nákupy potravin bez problémů.

A za to si nechávají Malorčané dobře zaplatit.

Počasí

První týden v podstatě klidné moře, druhý týden, větrné poryvy i v noci, změny směrů větrů a změny výšky vln a vůbec charakteru vln ( místy výška vln i 4 m ) .

Opět jsem měl zaplacenou aplikaci od Pavla Burkerta a denně jsem s ním řešil počasí s ohledem na cíl denní plavby a způsob přenocování ( kotva, bojka, přístav ). Několikrát se nám stalo, že ač jsme měli zarezervováno místo v přístavu u mola, tak nás umístili na návětrnou vnější stranu mola, otevřenou z přístavu bez ochranné hráze ( vlastně tou hrází bylo to samotné molo ). 

V nočních poryvech větru pak noc nebyla ve škubající se lodi moc pohodlná.

Vzhledem k obrovskému množství turistů na Malorce  v tomto období se zřejmě moře nestíhá dobře vyčistit a tak voda není tak průzračná jako byla ve stejném období loni v Řecku.

Celkově jsem moc rád, že jsme plavbu zde absolvovali a je to pro mně další, v mnohém zase nová zkušenost.

A opět díky, Dášo, za asistenci při zařizování a Jirko za cenné rady.

Petr Hornek

© Lodnik.cz 2024