Jak probíhají praktické zkoušky

Kategorie VMP

Součástí získání oprávnění v rámci průkazu Vůdce malého plavidla, je povinnou částí také praktická zkouška na motorové lodi nebo plachetnici (záleží na vašem rozhodnutí, zda budete chtít absolvovat obě kategorie. Kategorie „motorová loď“ je povinná, kategorie „plachetnice“ je volitelná).
Praktickou zkoušku potřebujete, pokud budete chtít plout na motorové lodi s neomezeným výkonem motoru, do 20m a v případě plachetnice i neomezenou plochou plachet.
Tyto kategorie jsou označeny jako M (motorová loď) a S (plachetnice). Pokud byste praktickou zkoušku nechtěli skládat, pak máte oprávnění s omezením s označením M20 (do 20kW výkon motoru) a S 20 (do 20 m2 plachet).

Postup získání průkazu VMP

V praxi vždy probíhá postup tak, že nejdříve projdete výukou teorie (kapitánským kurzem VMP). Na teoretické výuce si také vyzkoušíte test, totožný se zkouškami na Státní plavební správě.
Náš lektor, Jirka Kučera, má pedagogické vzdělání a má dar skvěle věci vysvětlit a propojit s praxí. Určitě se tedy ani na teoretickém výkladu nebudete nudit :).

Vzhledem k tomu, že výklad teorie je obsáhlý a zabere celý víkend, probíhají praktické zkoušky v jiný den než výuka teorie.

Naše lodě

Obě lodě, jak motorovou loď, tak plachetnici, máme k dispozici v Praze. Praktické zkoušky pořádáme vždy v Praze.
K praktické části máme k dispozici naši velkou, 13m ocelovou loď, tedy se na palubě nebudete mačkat a vyzkoušíte si manévrování se standardní rekreační lodí a ne malým člunem velikosti “gumáku” 🙂

Plachtění je v Praze díky mostům omezené. Je umožněno mezi Palackého mostem a Brandovským mostem. K výuce máme sportovní plachetnici s délkou cca 7,5 m a je konstruována pravě pro výuku začínajících kadetů.

Kdo může vykonávat praktické zkoušky

Praktické zkoušky mohou provádět instruktoři, kteří jsou jmenováni Státní plavební správou a fungují jako zástupný orgán. Na plavbě tedy nebude nikdo ze Státní plavební správy a celou plavbu vede odborný instruktor.

A jak konkrétně probíhají praktické zkoušky na lodích?

V předem domluvený čas a datum dorazíte na Rašínovo nábřeží pod Vyšehrad odkud vyplouváme. S sebou nepotřebujete nic speciálního, jen oblečení úměrné počasí, spíše sportovnější, tak aby vám bylo na lodi pohodlně. S vámi na praktické zkoušce bude nejvíce 5 osob (celkem tedy šest, ale bývá to méně). Instruktor vás uvede na palubu a řekne vám základy bezpečnosti a jak se pohybovat na lodi. Poté vám ukáže, jak se loď odvazuje a přivazuje. Ukáže vám jak se startuje loď. Následně jednoho z vás vyzve, abyste pomalu s lodí, po odvázání, odpluli.

Samozřejmě vám ukážeme co a jak 🙂

Nikoho nenechá instruktor na holičkách, stojíme s vámi u kormidla. Nemusíte se bát, ani v případě, že jste na lodi, za kormidlem ještě nestáli.

Poté poplujete v přímém směru, pak vás čeká správný obrat na řece a vyplutí do přímého směru. Následně se budete učit připlouvat a odplouvat od mola. Součástí praktických zkoušek, je také proplutí plavební komorou. K tomu využíváme komory Mánes, kde není tak velký pohyb lodí jako ve smíchovské komoře. Instruktor vám opět názorně předvede, jak se chovat v komoře, jak vyvazovat, jak komorou proplouvat. Zároveň si připomenete i některá pravidla z teorie (jaké značky jsou na řece, jak se potkávají plavidla…). V průběhu praktické zkoušky si tyto manévry několikrát všichni na palubě vyzkoušíte. Ke konci plavby vám ještě instruktor ukáže několik lodních uzlů, které si samozřejmě vyzkoušíte.

Celá praktická zkouška trvá zhruba dvě hodiny a na konci obdržíte osvědčení o vykonání praktické zkoušky, které dokládáte při přihlašování na závěrečné zkoušky Státní plavební správě. Bez praktické zkoušky- potvrzení, se na zkoušky nepřihlásíte!

… a na plachetnici

Podobná osnova je i v případě praktické zkoušky na plachetnici. Jen s tím rozdílem, že si potrénujete místo motoru plachty (stavění a spouštění plachet, refování, nastavení plachet při různých režimech plavby…).

Konání praktických zkoušek záleží i na počasí a je možné, že termín budeme, po dohodě s vámi, měnit. Pokud tomu povětrnostní podmínky nedovolí, nevyplouváme (silný déšť, velký vítr na 4bft, zvýšení hladiny Vltavy…). O této skutečnosti budete samozřejmě zavčas informováni.

A ještě jeden dovětek:

nedávno jsme na lodi měli kontrolu ze Státní plavební správy a závěr kontroly byl tento: „Odborná způsobilost je zcela dle požadavků plavebního úřadu a na vysoké úrovni“. V rámci kontroly také chválili loď, na které praktické zkoušky provádíme. Je dostatečně velká a vybavená.

Informace o praktických zkouškách jsou také zde na našem webu zde
K samotnému kurzu VMP zde

Jen ještě jedna připomínka:
Praktické zkoušky rozhodně nejsou na stejné úrovni jako cvičné plavby.
Určitě velmi doporučujeme nevyplouvat do té doby, než se vše pod dohledem instruktora, všemu naučíte.